Silnik benzynowy
Silnik o zapłonie iskrowym
Silnik W16, stosowany w Bugatti Veyron
Silnik czterosuwowy o zapłonie iskrowym - zasada działania
Silnik o zapłonie iskrowym (ZI) jest silnikiem cieplnym spalinowym o spalaniu wewnętrznym, w którym spalanie ładunku zainicjowane jest iskrą powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej1. Mieszanina paliwa i powietrza musi być przygotowana odpowiednio wcześniej przed momentem zapłonu, do jej zapalenia niezbędna jest wytworzona w odpowiednim źródle iskra1. Sprawność silnika o zapłonie iskrowym zależy w głównej mierze od stopnia sprężania1.
Mieszanka paliwowo-powietrzna
Paliwem spalanym w silniku iskrowym musi być paliwo intensywnie parujące w układzie zasilania silnika w paliwo lub w cylindrze silnika. Paliwo to może występować w formie płynnej lub gazowej. Do stosowanych paliw należą m.in:
benzyna
benzyna bezołowiowa
etylina
LPG ? gaz płynny
CNG ? sprężony gaz ziemny
metanol
etanol (jako samodzielne paliwo lub jako dodatek do benzyn)
Stosunek paliwa do powietrza w mieszance powinien być utrzymany w odpowiednim dla danego silnika przedziale. Zbyt mała ilość powietrza sprawia, że mieszanka staje się zbyt bogata - sprawność silnika maleje, spalanie jest niezupełne, wzrasta stężenie tlenku węgla w spalinach1. Zbyt duży stosunek powietrza do paliwa powoduje zubożenie mieszanki, co skutkuje rozciągnięciem spalania w czasie do suwu rozprężania1.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_iskrowym
od rodzaju przetwarzanej energii
W zależności od rodzaju przetwarzanej energii:
zasilane energią chemiczną lub atomową
silnik cieplny
silnik o spalaniu wewnętrznym
nanosilnik
tłokowy silnik spalinowy
silnik odrzutowy
silnik wielopaliwowy
silnik jonowy
silnik o spalaniu zewnętrznym
maszyna parowa
turbina parowa
silnik Stirlinga
silnik elektryczny
silnik jonowy
silnik hydrauliczny
silnik pneumatyczny
silnik wiatrowy ? wiatrak
silnik wodny ? koło wodne, turbina wodna
silnik napędzany anihilacją ? hipotetyczny
silnik żywy ? człowiek, zwierzę ? nazwa aktualnie bardzo rzadko używana
W zależności od ruchu elementu odbierającego energię:
z ruchem posuwisto zwrotnym (silniki tłokowe)
z ruchem obrotowym (silniki turbinowe, silniki Wankla)
bez ruchomego elementu (silnik rakietowy, silnik liniowy).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik
Majster w starym aucie
Każdy ma jakiegoś wujka, znajomego czy nawet sam jest osobą lubującą się w naprawianiu mocno zdezelowanych aut. Naprawa do stanu używalności oczywiście może i jest nieopłacalna i lepiej byłoby ten pojazd zezłomować, ale nie o to chodzi.
Takie osoby nie patrzą na auto z punku widzenia przeciętnego zjadacza kierowcy- to są pasjonaci. Dla 'zwykłych' śmiertelników zostaje albo bardzo dobry mechanik, albo sprzedaż auta na skup i odzyskanie tyle pieniędzy ile się jeszcze da odzyskać. Zawsze może wystarczyć na dodatkowe paliwo do nowego samochodu.